Kategoria

Wyszukiwarka

Region

5 wskazówek dla latających w okresie bożonarodzeniowym i noworocznym

2017-12-27 11:37:12
Choć śnieżna zima dopiero się zaczyna, to pogoda już zdążyła wstrząsnąć Europą – olbrzymie śnieżyce zablokowały wszystkie drogi lecącym z Londynu, a sztorm Ana wraz z intensywnym wiatrem zakłócił życie mieszkańców Francji.

Prawdopodobieństwo odwołania lub opóźnienia lotu w okresie świątecznym statystycznie wynosi nawet 50%, dlatego SKYCOP, spółka pomagająca w uzyskaniu odszkodowań za loty, radzi podróżnym, w jaki sposób dowiedzieć się, czy lot został odwołany lub opóźniony rzeczywiście z powodu pogody, czy może linie lotnicze wykorzystują zaistniałą sytuację.

Według danych EUROCONTROL (Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej), w roku 2016 właśnie grudzień i styczeń były najgorszymi miesiącami do podróżowania. W tym okresie znacznie więcej lotów zostaje odwołanych lub opóźnionych. Mimo iż samoloty są projektowane tak, by sprostać wyzwaniom przyrody, to ostateczna decyzja o tym, czy wzniosą się w powietrze, podejmowana jest wspólnie przez linie lotnicze i lotniska.

W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu specjaliści radzą, aby zachować spokój i nie podejmować pochopnych decyzji. Należy w pełni wyjaśnić sytuację, wypełnić formularz reklamacji, a następnie czekać na odpowiedź od linii lotniczej. Często zdarza się, że za opóźniony lub odwołany lot linie lotnicze winią pogodę, podczas gdy problem tkwi w efektywności i pracy samego przewoźnika. Poniżej przedstawiamy typowe dla okresu świątecznego sytuacje, za które zgodnie z przepisami europejskimi może Ci przysługiwać odszkodowanie do 600 euro.

  1. Kolejki

Najem dodatkowego personelu na okres świąteczny jest powszechną praktyką lotnisk. Jednak niektóre linie lotnicze, w szczególności niskokosztowe, stale poszukują oszczędności. Jednym ze sposobów jest brak wsparcia dla obsługi, nawet przy dwukrotnie zwiększonym ruchu pasażerskim. Jeśli zauważysz, że formalności lotniskowe pokonałeś łatwo, ale rejestracja bagażu lub czekanie na lot trwała ponad 3 godziny – znajdź i wypełnij formularz reklamacyjny.

  1. Procedury przeciwoblodzeniowe

Pod tym trudnym do wymówienia słowem kryje się specjalna procedura obsługi naziemnej, podczas której skrzydła i inne ruchome części samolotu są pokrywane specjalnym płynem, który zapobiega powstawaniu lodu. To droga procedura, dlatego próbując zaoszczędzić, linie lotnicze często zamawiają odladzanie na kilka samolotów jednocześnie itp. Chociaż procedury przeciwoblodzeniowe nie powinny zająć zbyt wiele czasu, to przy niewłaściwym planowaniu obsługi mogą trwać dużo dłużej.

  1. Choroby

Chociaż wykonywanie pracy pilota lub stewardessy wydaje się wielu z nas pracą marzeń, to jej specyfika, związana z różnicą ciśnień i temperatur może powodować częste choroby. Nie ma znaczenia, czy będzie to łagodne przeziębienie, wirus czy grypa – chorująca osoba w awiacji jest ryzykiem, którego nikt nie podejmie. Jeśli linia lotnicza nie ma zdrowych pracowników i przez to lot się nie odbędzie, masz prawo do odszkodowania w wielkości do 600 euro.

  1. Gdy samolot się spóźni

Nawet jeśli na lotnisku, gdzie oczekujesz na lot, jest piękna pogoda, 3500 km dalej, na innym lotnisku europejskim może szaleć prawdziwa burza. Niekiedy samoloty wylatują o czasie, ale nie docierają zgodnie z rozkładem. Linie lotnicze jednym samolotem obsługują wiele lotów dziennie, dlatego często pasażerowie muszą oczekiwać na swój samolot. To jednak wcale nie musi oznaczać, że opóźnienie jest wynikiem niekontrolowanych okoliczności. Dowiedz się od personelu linii lotniczych wszystkich możliwych szczegółów i jeśli uważasz, że linia lotnicza mija się z prawdą, to podejmij próbę uzyskania odszkodowania samodzielnie lub z pomocą profesjonalistów.

  1. Problemy techniczne

Niezależnie od pory roku, samoloty – podobnie, jak samochody, rowery i nawet stacje kosmiczne – mogą się zepsuć. Za problemy techniczne odpowiedzialność ponosi linia lotnicza – problemy te powinny być usunięte na czas, w przeciwnym razie pasażerom będzie przysługiwać odszkodowanie, którego wysokość zależy od odległości lotu.

Jak twierdzi Marius Stonkus, kierownik spółki odzyskiwania odszkodowań za odwołane loty SKYCOP, zima – to trudny okres dla transportu lotniczego, jednak warunki pogodowe nie mogą być usprawiedliwieniem, za pomocą którego linie lotnicze mogłyby unikać wypłaty odszkodowania dla poszkodowanych. „Według danych statystycznych, tylko trzecia część (30%) wszystkich lotów jest odwoływana z powodu szczególnie trudnych warunków pogodowych, natomiast reszta – to wina przewoźników i okoliczności nieprzewidzianych. W każdym razie, jeśli przyroda naprawdę nie pozwala wykonać operacji lotniczych, to zgodnie z Rozporządzeniem Komisji Europejskiej pracownicy linii lotniczych powinni zadbać o pasażerów – zapewnić żywność, wodę, dostęp do Internetu i ewentualnie zakwaterowanie”.
Dodał: Multi Comm