Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Białko serwatkowe – kompendium wiedzy

2019-06-03 09:22:10
Białko jest podstawowym budulcem wszystkich tkanek ludzkiego organizmu. Jest niezbędne zarówno w ich budowie jak i regeneracji, dlatego tak ważne jest jego dostarczanie zwłaszcza u małych dzieci i sportowców. Ta druga grupa zwiększa podaż tego ważnego makroskładnika aby zbudować wymarzoną sylwetkę.

Po intensywnym treningu należy zaopatrzyć organizm w odpowiednie białko, aby mięśnie szybko się zregenerowały. Z uwagi na to, że tylko połowa aminokwasów może być dostarczona z pożywieniem, sportowcy sięgają po suplementy na bazie białka serwatkowego.

Z czego składa się białko serwatkowe?

Białko serwatkowe to jeden z głównych składników mleka ssaków. Należy do grupy białek globularnych, odpowiedzialnych za system immunologiczny w organizmie. Poszczególne elementy białka serwatkowego są odpowiedzialne za różne funkcje w organizmie. β-laktoglobulina – główny składnik (58% białka serwatkowego) wpływa na regenerację mięśni po treningu,  α-laktoglobulina oraz albumina (ok. 30-35%) zapobiegają chorobom nowotworowym. Pozostałe składniki taki jaklaktoperoksydaza, glikomakropeptyd, antybakteryjna laktoferyna oraz immunoglobiny pełnią równie ważne funkcje w organizmie człowieka.

 

Wśród odżywek, zawierających białko serwatkowe można wyróżnić 3 zasadnicze rodzaje:

- WPC – koncentraty białka serwatkowego

- WPI – izolaty białka serwatkowego

- WPH – hydrolizaty białka serwatkowego

 

WPC należy do najtańszych odżywek, polecany jest dla osób skupiających się na zbudowaniu masy mięśniowej. WPI pomagają dodatkowo w redukcji masy ciała, dzięki obniżonej zawartości węglowodanów i tłuszczów w porównaniu do WPC. Ich cena jest nieco wyższa ze względu na większą wchłanianie i rozpuszczalność składników. Najlepszą jakością ale i ceną odznaczają się preparaty WPH. We wszystkich rodzajach suplementów białko serwatkowe występuje w sproszkowanej postaci.

Aktywne fizycznie osoby muszą dostarczać duże ilości białka (nawet 4g białka na kg masy ciała), gdyż intensywny trening powoduje niszczenie mięśni. Praktycznie niemożliwym jest dostarczenie takiej ilości z jedzenia, więc suplementacja białkowa jest niezbędna. Należy pamiętać, że przedawkowanie organizmu odżywkami jest bardzo szkodliwe – zwłaszcza zażywając suplementy WPC czy WPH. W przypadku niewielkiego przedawkowania organizm reaguje mdłościami,  nudnościami, biegunkami lub bólami brzucha. Duże przedawkowanie powoduje produkcję szkodliwych metabolitów białkowych. Łatwo w ten sposób uszkodzić wątrobę i nerki, dlatego właśnie stosowanie odżywek powinno być zawsze prowadzone wg ścisłych instrukcji producentów lub dietetyka żywieniowego.

 

Kiedy stosować suplementy białkowe?

W zasadzie nie ma znaczenia pora stosowania preparatów, o ile są używane w systematycznym czasie. Najczęściej zaleca się stosowanie tuż przed treningiem lub zaraz po nim. Aby wybrać odpowiednią odżywkę należy kierować się indywidualnymi potrzebami a nie reklamą. Warto sięgnąć porady u specjalisty w zakresie odżywek, takie osoby często współpracują z siłowniami i klubami fitness. 

 

 
Kategorie: Żywność
Regiony: Polska
Dodał: Jarosław Tajchman