Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Jak działa prawo konsumenta do zwrotu towaru?

2018-02-21 08:47:20
Na pewno zdarzyła ci się sytuacja iż towar który zakupiłeś po sprawdzeniu w domowych warunkach już ci nie odpowiadał. Co wtedy zrobić? Czy możesz go oddać sprzedawcy i liczyć na zwrot gotówki? Dowiesz się z naszego poradnika.

Bardzo często dochodzi do sytuacji gdy zakupiony w sklepie towar po ponownym przymierzeniu czy też sprawdzeniu w domu nie wydaje się już tak fantastyczny jak w momencie zakupu. Naszym pierwszym odruchem w takich sytuacjach jest chęć odniesienia towaru do sklepu lub też odesłania go sprzedawcy jeżeli został zakupiony przez internet. Najcześciej oczywiście będzie to możliwe. Są jednak sytuacje gdy zwrot towaru nie będzie możliwy. W tym artykule postaramy się podpowiedzieć kiedy klient ma prawo do zwrotu towaru a kiedy nie.

Najpierw musimy rozróżnić dwa często mylone ze sobą pojęcia. Mowa tutaj o prawie do zwrotu i reklamacji. Są to całkowicie dwie różne rzeczy. Zareklamować można każdy wadliwy towar. Do wad można zaliczyć nie tylko uszkodzenie ale też brak cech towaru jakie obiecywał sprzedawca ( dobrą metodą dla sprzedawców aby zabezpieczyć się przed reklamacją z powodu uszkodzenia towaru jest odpowiednie jego zabezpieczenie przed wysyłką – wytrzymałe pudełka na pewno w tym pomogą ).

Ponadto w ramach reklamacji klient może ubiegać się zarówno o zwrot pieniędzy jak i naprawę towaru lub wymianę go na zupełnie nowy.

W przypadku zwrotu mamy do czynienia z sytuacją gdy oddajesz sprzedawcy rzecz pozbawioną wad i której z pewnych przyczyn nie chcesz jednak nabyć. Sprzedawca będzie wtedy jedynie zobowiązany do zwrotu pieniędzy za zakupiony towar wraz z ewentualnymi kosztami wysyłki.

 Skoro znamy już podstawową różnicę przyjrzyjmy się jak wygląda prawo do zwrotu dla towaru zakupionego w internecie. Otóż w przypadku tego rodzaju zakupów klientówi przysługuje prawo do zwrotu w ciągu 14 dni bez konieczności podawania żadnej przyczyny. Warto również pamiętać iż w przypadku tego rodzaju zakupów sprzedawca jest zobowiązany do poinformowania cię o przysługującym 14 dniowym okresie na zwrot. Jeżeli tego nie zrobi  termin ten przedłuża się aż do jednego roku.

Od wspomnianej reguły istnieją jednak odstępstwa. Nie obowiązuje ona na przykład w przypadku gdy towar został zakupiony od osoby prywatnej. Nie ma ona wtedy obowiązku pozytywnego rozpatrzenia twojego zwrotu.

Kategorie: Zakupy
Regiony: mazowieckie
Dodał: Marcin Marcinski