Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Jak wykorzystać Instagram Stories w komunikacji marki?

2019-03-28 10:16:15
Według danych Instagrama ze stycznia 2019 wynika, że każdego dnia korzysta z niego aż 500 mln użytkowników. Krótkie historie dostępne w serwisie przez dobę to już nie tylko forma komunikacji między znajomymi, ale coraz prężniej rozwijające się narzędzie marketingowe.

Czym właściwie są Stories?

Mowa tu o pewnego rodzaju szybkich historyjkach bazujących na zdjęciach lub wideo (obecnie wydłużonych z 15 do 60 sekund), które są modyfikowane do formy krótkich relacji. Format ten został zapoczątkowany przez Snapchat, a następnie zaimplementowany przez Facebooka oraz Instagram. Sukces Stories wynika z faktu, że odpowiadają one na potrzeby coraz bardziej mobilnych użytkowników mediów społecznościowych. Tworzona relacja jest unikalna, krótka, dynamiczna i interaktywna, co sprawia, że idealnie dostosowuje się do obecnych oczekiwań internautów, którzy coraz szybciej konsumują otrzymywane informacje.

Stories a komunikacja marek

Stories są dla marek okazją do docierania do jej sympatyków oraz najbardziej aktywnych użytkowników. Idealnym modelem wykorzystania danego formatu są relacje z życia marki, real-time marketing (RTM), relacje na żywo, unikalne materiały oraz content stricte rozrywkowy. Na kanale jakim jest Instagram, dopiero Stories, a nie statyczne posty, stworzyły możliwość większej interakcji użytkowników z publikowaną treścią, a marketerom dostarczyły mierzalne dane. Nie zmienia to jednak faktu, że to wciąż poprzez feed łatwiej jest dotrzeć do użytkownika. Jak podaje firma Rival IQ w raporcie „2018 Instagram Stories Benchmark Report”, to właśnie posty osiągają największe zasięgi. Wynika to między innymi ze struktury danego formatu oraz zachowań odbiorców. Skrolowanie jest łatwe i bardziej przyjazne dla użytkowników oraz pozwala na szybsze zapoznanie się z  interesującymi nas informacjami (tzn. najpierw duże zdjęcie, potem mały tekst).

Efektywne i atrakcyjne relacje

Na odbiór Stories przez użytkowników ma wpływ kilka czynników, a jednym z głównych jest liczba oglądanych relacji. Z analizy przeprowadzonej przez serwis Buffer (Instagram Stories Research) wynika, że już pierwsze Stories (czy nawet pierwsze cztery), decydują o atrakcyjności całego materiału. Jeśli autor nie przykuje uwagi użytkownika już na wstępie, to utrzymanie zainteresowania maleje z każdą kolejną relacją. Kluczem jest również dopasowanie treści do odbiorcy, czyli ponownie - Content is the King. Z doświadczenia wielu marketerów wynika, że treści powinny być jak najkrótsze. Zdarzają się jednak wyjątki – mowa tu o przekazie unikalnym i „zakulisowym”. Może być on dłuższy, bowiem wzbudza ciekawość przez co bardziej angażuje odbiorcę.

W analizie efektywności opublikowanych Stories mamy do dyspozycji kilka zmiennych. Niezależnie od narzędzia, z którego korzystamy w statystykach, widzimy takie dane jak:

- liczba wyświetleń;

- liczba unikalnych profili, które zobaczyły relację (zasięg);

- liczba akcji prześlij;

- liczba akcji dalej;

- liczba akcji wstecz;

- liczba akcji wyjście.

Z czego, przy ocenie efektywności Stories  jako relacji np. z wydarzeń, gdzie poszczególne Stories tworzą dłuższą narrację, kluczowa jest holistyczna analiza wyświetleń. Dane z elementu początkowego i końcowego stworzą obraz tego, ile osób udało się zainteresować daną treścią.

Wszystko to mówi, że Instagram Stories stają się kanałem efektywnego docierania do użytkowników oczekujących unikalnego i dynamicznego przekazu. Dlatego też, strategia komunikacji marki powinna szybko adaptować nowe rozwiązania pojawiające się w mediach społecznościowych. Dotyczy to szczególnie odbiorców, którzy najczęściej korzystają ze społeczności za pomocą urządzeń mobilnych.

 

Autor: Michał Chrościcki, Analyst & Strategy Planner Mint Media - z marketingiem internetowym związany ponad 8 lat, aktualnie zajmuje się monitoringiem Internetu i analizą działań w mediach społecznościowych. Pracował w Domu Badawczym Brand Fibres (VML Poland). Founder projektu Academy of Digital.

Mint Media to agencja interaktywna, działająca na rynku od 2009 r. Firma tworzy zintegrowane strategie marketingowe w mediach społecznościowych oraz kompleksowe realizacje w sferze digital. Jako jedna z pierwszych agencji w Polsce, zaoferowała pakiety mediowe opierające się na wykorzystaniu potencjału Facebooka oraz stworzyła dedykowane aplikacje w tym serwisie. W gronie klientów Mint Media znajdują się, m.in. Unilever, Philips, Perła, Develey, DHL Express, Cukiernia Sowa, J.W. Construction czy Maspex. Więcej informacji na www.mintmedia.pl

Kategorie: Media
Dodał: KnowledgeHub