Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Kolor, który wzmacnia apetyt.

2018-09-14 10:30:52
Symbolika koloru i jego wpływ nastrój jest nie do pominięcia. Najlepsze i restauracje stawiają taki sam nacisk na jakość serwowanych dań, jak i wystrój. Restauratorzy wiedzą, że je się przede wszystkim oczami, więc to nie tylko smak i zapach potrawy, ale przede wszystkim jej wygląd i stylistyka wnętrza będzie miało wpływ na ocenę posiłku.

Minęło ponad 25 lat, odkąd w Polsce otwarto pierwszą restaurację z charakterystyczną żółtą „eMką” na dachu. Zestaw z burgerem, frytkami i colą kosztował wtedy ponad 40 tysięcy (starych) złotych, a policja jeszcze przez kilka dni pilnowała porządku przed budynkiem obiecującym smak „Zachodu”. Choć po upływie ćwierćwiecza sieć tych lokali kojarzy się raczej z ostatecznym wyborem głodnych imprezowiczów, to trzeba przyznać, że jej założyciele odrobili lekcje. Wiedzieli, że widoczne z daleka żółto-czerwone logo wzmocni chęć sięgnięcia po złociste frytki.
Co stoi za wyborem konkretnej restauracji i chęci powrotu do niej? Na pewno talent kucharza i obietnica pysznego posiłku. Jednak to, co sprawia, że chętniej pałaszujemy kolejne potrawy, to nic innego jak psychologia koloru.

Jakie zatem kolory warto wybrać, projektując restaurację? Odpowiedź jest prosta - te, które występują naturalnie w pożywieniu i przywołują myśl o ciepłym i sycącym posiłku:

Czerwienie - to kolor pikantnej papryki, wytrawnego wina, soczystych pomidorów, najdroższej przyprawy na świecie, czyli szafranu, ostrości i pobudzenia

Żółcienie i oranże - przywołują na myśl orzeźwiającą cytrynę, słodkiego banana i mango, maślany smak kukurydzy, aromatyczną kurkumę i curry, rozgrzewający imbir

Brązy - kojarzą się ze słodką czekoladą, pachnącym cynamonem i goździkami, aromatycznym pieprzem i chrupiącym chlebem

Biele i czernie - są idealnym tłem dla większości potraw i stanowią zgrany duet dla wszystkich apetycznych kolorów.

W jaki sposób można wykorzystać tę wiedzę w trakcie projektowania restauracji, baru czy modnej knajpy? Nie bez znaczenia będzie sposób podania dania, a raczej kolor talerza, na którym zostanie zaserwowane. Chłodzące napoje lepiej nalać do szklanek w niebieskim odcieniu - szybciej ugaszą pragnienie. Rozgrzewające, pikantne dania zyskają na smaku w duecie z talerzem z pomarańczowym akcentem. Samo światło również będzie mieć znaczenie na to, jak odbieramy potrawy. Światło o ciepłej temperaturze barw będzie relaksować, poprawiać wygląd jedzenia, zachęcać do posiłku, więc świetnie nadaje się do oświetlenia sali dla gości. Natomiast to o barwie chłodnej, będzie pobudzać, sprzyjać koncentracji i dodawać energii, co na pewno przyda się w części kuchennej.

Jednak to, co najbardziej wpłynie na gościa restauracji, zaostrzy jego apetyt i zachęci do kolejnej wizyty, to bez wątpienia wystrój i dobór stylistyki wnętrza. „Znając zasady psychologii kolorów na głód, można wpływać na chęć sięgnięcia po kolejną pozycję z menu. Umiejętne dawkowanie bodźców wzrokowych może mieć wpływ na ocenę restauracji przez gości i potrzebę powrotu do niej następnym razem. Rozwiązaniem nie będzie na pewno pomalowanie wszystkich ścian na wściekły pomarańcz, ale dodatki w tym kolorze, tapicerowane meble czy ciekawa tapeta w kolorystyce ciepłych oranży, żółcieni, czerwieni i brązu na pewno będzie odbierana pozytywnie w takim miejscu. Projektując restaurację, warto zastanowić się, czy kolor szafranu, lawendy czy kurkumy nie mógłby stać się jednocześnie charakterystyczny dla tego lokalu. Kuchnia meksykańska będzie pobudzać ostrością i taki może być również wystrój restauracji serwującej pyszne burrito. Aromatyczny ramen będzie lepiej smakował na tle ciepłych odcieni egzotycznego drewna, eleganckiej czerni i soczystej czerwieni. W kawiarni czy pijalni czekolady zagościć powinien odcień kawy z mlekiem i słodkiej praliny otoczonej złotymi dodatkami. Restauracja serwująca zdrowe przekąski i skierowana do mam z dziećmi może postawić na energetyczne żółcienie lub pastelowe róże” - podpowiada architekt Izabela Gemzała, autorka bloga prostyplan.pl

W naszej firmie wiemy, jak wykorzystać nie tylko kolor, ale również wzory oraz różne techniki. Wiedzę tę wykorzystaliśmy m.in. przy projektowaniu kilku restauracji. – mówi Paweł Łukasiewicz Creative Team Manager z Pixers Business. „Przykładem jest wrocławska Mama Manousch. Właściciele chcieli stworzyć niepowtarzalne wnętrza o odważnym wystroju i z tym zapytaniem zwrócili się do nas”. Dzięki Pixers Business we wnętrzach pojawiły się stylowe fototapety w eklektycznym stylu łączącym ze sobą pop-art oraz akwarele. Odważny wystrój nawiązuje do nowoczesnej kuchni europejskiej z regionalnym dziedzictwem, bliskiej filozofii “slow food”.

Innym przykładem realizacji Pixers Business była Mango Mama, której właścicieli oczekiwali w wystroju ścian nawiązania do nazwy oraz stylu lokalu. „W Mango Mama zaproponowaliśmy wizerunek „Mamy”, która sprawuje pieczę nad lokalem. Spoglądając w górę, możemy dostrzec motyw nieba, który optycznie wydłuża i powiększa wnętrze.” – mówi Paweł.

„Dobrze dobrana fototapeta sprawia, że wnętrze staje się wyjątkowe, a lokal zapada klientom w pamięć. Największą zaletą tego rozwiązania jest to, że dzięki fototapecie możemy osiągnąć taki efekt, jaki tylko nam się wymarzy” – podsumowuje Magdalena Frankowska Account Manager Pixers Business.

Po informacje oraz inspiracje zapraszamy na: https://pixers.biz
Więcej informacji - Anna Dylińska, anna.dylinska@pixers.pl, +48601258717

Dodał: Inmedia