Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Otyłość wśród dzieci - współczesna choroba cywilizacyjna

2018-02-06 21:14:21
Dane wskazują, że obecnie już co 5 polskie dziecko w wieku szkolnym cierpi na nadwagę lub otyłość. Widok grubszej osoby na ulicy przestaje dziwić, jednak czy w tej kwestii również musimy gonić za zachodem?

Być może w naszym społeczeństwie na zmianę nawyków żywieniowych i życiowych nie jest jeszcze za późno i mamy szansę nauczyć tego nasze dzieci, zanim będzie za późno.

Nadwaga i otyłość u dzieci mają negatywny wpływ na ich rozwój i mogą skutkować rozwinięciem się innych schorzeń. Naszym pociechom grozi rozwój nadciśnienia tętniczego, zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej oraz węglowodanowej czy też wady postawy. U chłopców nadmierna masa ciała może być przyczyną zaburzeń dojrzewania, zaś u dziewcząt zaburzeń miesiączkowania. Pogorszeniu może ulegać również stan psychiczny dzieci, co w konsekwencji prowadzi do rozwoju depresji.

Po dłuższym czasie może dojść do rozwoju powikłań, z którymi dzieci będą zmagać się całe życie, a będzie ono zdecydowanie krótsze. Nadwaga i otyłość stanowią czynnik prowadzący do cukrzycy typu II, stłuszczenia wątroby, marskości wątroby, schorzeń sercowo-naczyniowe, które prowadzą do udaru mózgu lub zawału serca, zaburzeń hormonalnych, kamicy żółciowej, zmian zwyrodnieniowych układu kostno-stawowego, bezdechu sennego, jak również niektórych schorzeń nowotworowych (rak jelita grubego, rak prostaty, rak piersi).

Dlatego otyłości i nadmiernej masie ciała warto zapobiegać już od urodzenia. Już dieta kobiety w ciąży wpływa na późniejsze nawyki żywieniowe dziecka. Powinna być urozmaicona i zdrowa, a przyrost masy ciała nie nadmiernie duży. Badania wykazują, że mniejszą tendencję do tycia mają dzieci karmione piersią, przez co najmniej 6 pierwszych miesięcy swojego życia. Jeśli tylko będzie to możliwe, postaraj się o to zadbać.

Gdy do diety dziecka zaczniesz wprowadzać inne pokarmy poza mlekiem, zacznij od warzyw. Gdy Twoja pociecha skończy rok, powinna znać smak możliwie jak największej ilości warzyw i owoców. Unikaj dodawania do przygotowywanych potraw soli oraz cukru, gdyż są one silnie obciążające dla organizmu i w niekorzystny sposób wpływają na upodobania smakowe w przyszłości.

Jednocześnie dziecko nie powinno być przekarmiane i karmione na siłę. Do picia najlepiej podawać zwykłą wodę. W ciągu dnia powinno zjadać od 5 do 6 regularnych posiłków. Pomiędzy posiłkami można podać jogurt naturalny, świeże lub pieczone owoce, pestki nasion. Dbaj również o jak największą ilość ruchu na świeżym powietrzu – najlepiej dając dobry przykład oraz o odpowiednią ilość snu, gdy dziecko śpi za mało, podnosi się poziom greliny, co powoduje wzrost apetytu.

Niektórzy dietetycy zalecają również, aby do 2-3 roku życia nie podawać dziecku absolutnie żadnych słodyczy, nie zna ich smaku, więc nie będzie mu ich brakować, a wyrobi sobie zupełnie inne, zdrowsze nawyki żywieniowe.  

Artykuł napisane przez Chorobydzieci.pl

Kategorie: Uroda i zdrowie
Dodał: Krzysztof Kowalski