Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Poznaj budowę i rodzaje łożysk oporowych

2019-08-27 14:18:55
Łożyska oporowe są wykorzystywane najczęściej w przypadku walcarek wielowalcowatych. Walcują one na zimno, jednak możesz je również spotkać w giętarkach lub prostownicach. Swoją budową łożyska oporowe przypominają łożyska toczne, które są wyposażone w grubościenny pierścień zewnętrzny.

Z reguły montuje się je w nieruchomych wałach, które tworzą walce oporowe. Wszystkie siły, które przechodzą przez walce robocze są przekazywane przy wykorzystaniu wału wspierającego do klatek walcowniczych. Z kolei łożyska oporowe z reguły są wytwarzane w wielu rożnych rozmiarach oraz rodzajach wykonania. W większości przypadków opierają się one na łożyska walcowe dwurzędowe i łożyska walcowe trzyrzędowe. Kolejne odmiany łożysk oporowych są oparte na podstawie łożysk igiełkowych lub łożysk stożkowych.

 

Pomiędzy wałeczkami a bieżniami profil styku przybiera formę logarytmiczną. Jest to powodem wytwarzania naprężenia w czasie wytwarzania obciążeń. Dodatkowo mają jeszcze znacznie korzystniejszy rozkład. Jest to pomocne, kiedy na skutek zbyt dużego obciążenia dochodzi do powstania w zespole nie współliniowość. Środek do smarowania podaje się do łożyska przy wykorzystaniu wału wspierającego. Łożyska oporowe mają otwory smarowe. Zależnie od tego jaką ich wersją dokładnie dysponujesz ich rowki pierścieniowe znajdują się w pierścieniu zewnętrznym.

 

Walcowe łożyska oporowe

 

 

Opierają się one o łożyska walcowe. Mają one dwa albo nawet trzy rzędy wałeczków. Można je spotkać w wariancie z koszyczkiem lub z pełną liczbą wałeczków. Dodatkowo dostępne są odmiany, które są wyposażone w kołnierz stały, pierścieniowy lub są po prostu bez kołnierza. To sprawia, że cechują się dużą nośnością promieniową. Jednak nie dają sobie rady z przenoszeniem obciążeń osiowych. Stąd w celu rozwiązania tej kwestii stosowana jest podkładka oporowa. Łożyska oporowe walcowe zalicza się do najbardziej popularnych, ponieważ ich asortyment jest bardzo szeroki.

 

Igiełkowe łożyska oporowe

 

 

Ich budowa opiera się na łożyskach igiełkowych jednorzędowych z pełną liczbą wałeczków. Pierścień zewnętrzny jest obecny w odmianie, która nie zawiera kołnierza. W przypadku pierścienia wewnętrznego posiada on dwa stałe kołnierze. Stożkowe łożyska oporowe bazują one na łożyskach stożkowych dwurzędowych. W ten właśnie sposób mogą przenosić obciążenia promieniowe oraz osiowe. Obustronne uszczelnienie za pomocą blaszek ochronnych, rowków smarowych, które znajduje się na wewnętrznej powierzchni bocznej pierścienia wewnętrznego zdecydowanie ułatwia uszczelnienie.

 

Więcej o łożyska przeczytasz na http://lozyska-liniowe.com.pl

Kategorie: Motoryzacja
Regiony: Polska
Dodał: Hubert Kondraciuk