Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Przekładnia łańcuchowa – specyfikacja i zastosowanie

2019-08-27 15:36:38
Przekładnie łańcuchowe znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie przekazywany jest napęd. Taki mechanizm znajduje się m.in. w silniku spalinowym. Pasek klinowy napędza tam alternator. Z kolei łańcuch rolkowy do przekładni charakteryzuje się tym, że posiada ruchomą rolkę, którą mocuje się wokół sworznia.

Jak wybrać odpowiedni łańcuch rolkowy?

 

  • Zwróć uwagę na przełożenie. W większości maszyn maksymalne przełożenie wynosi 15 (po uwzględnieniu napędu wolnobieżnego). Z kolei w maszynach bez napędu jest to 8.

  • Kolejnym aspektem, na którym warto się skupić jest elastyczność. Co to oznacza? Łańcuchy rolkowe w maszynach muszą mieć możliwość skrócenia przedziałki o ok. 2%, a także wydłużenia o dwie przedziałki. Dzięki temu osiągamy lepsze napięcie.

  • Rozmiar łańcucha ma znaczenie, ponieważ przekładnię łańcuchową zawsze dopasowujemy do mocy napędu maszyny.

  • Wybierając łańcuch rolkowy warto pamiętać, że dobrej jakości elementy wykonywane są ze stali konstrukcyjnych węglowych (55 lub 56), stali stopowych (35H, 40H, 45H), stali odpuszczanych (do 38-49HRC) oraz stali hartowanych. Z kolei rolki i tuleje wykonuje się ze stali nawęglanych (10 lub 15), stali stopowych (15H, 15HM) oraz stali utwardzanych (do 50-62HRC).

  • Liczba zębów w kole zębatym minimalnie może wynosić 12. Jeśli jednak mowa o przekładniach, w których istotną rolę odgrywa płynność ruchu, musi być to przynajmniej 17. Oczywiście, przy mniejszym obciążeniu można stosować koła o mniejszej liczbie zębów.

 

Jakie plusy i minusy mają przekładnie łańcuchowe?

Za największą zaletę przekładni łańcuchowych uznaje się ich uniwersalność. Można je z powodzeniem stosować w wielu różnych konfiguracjach. Tworzy się z nich przyłącza, używa do przenoszenia dużych obciążeń itp. Co więcej, przekładnie łańcuchowe są w stanie zachowywać stałe przełożenie podczas pracy, łagodząc przy tym szarpnięcia oraz uderzenia. Jednak mają też swoje wady. Uznaje się za nie m.in. głośną pracę, brak możliwości cyklicznych zmian kierunku, nierówne ruchy oraz konieczność smarowania. Więcej o zastosowaniu, konserwacji i najczęstszych problemach wystepujących w przekładniach łańcuchodywch przeczytasz w serwisie http://naped-lancuchowy.pl

Kategorie: Motoryzacja
Regiony: Polska
Dodał: Dawid Kornalski