Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Wsparcie nie tylko finansowe

2019-01-14 13:02:17
​Założenie spółki lub uruchomienie działalności gospodarczej to skok na prawdziwie głęboką wodę. Pełna odpowiedzialność, tysiąc spraw do ogarnięcia, dbanie o przychody i koszty, zobowiązania społeczne (np. ZUS czy NFZ) i podatkowe… Angażujesz czas i jakąś część środków własnych (oszczędności), rodziny lub znajomych.

Badania rynku dowodzą, że zaledwie dwie trzecie wszystkich nowych firm potrafi przetrwać dwa pierwsze lata działalności. Z kolei mniej niż 50% funkcjonuje po czterech latach od założenia. Przyczyną upadku - jak wynika z raportu „Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce” opracowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) – jest najczęściej brak funduszy do dalszego rozwoju, co prowadzi do utraty płynności finansowej, ale również brak specjalistycznej wiedzy, tzw. know-how. Wsparcie finansowe lub niefinansowe może temu skuteczniej przeciwdziałać i obniżyć te dość drastyczne statystyki.

 

Zaledwie 2/3 nowych firm potrafi przetrwać dwa pierwsze lata działalności.

 

Jakie instrumenty wsparcia są nam dostępne

Oficjalna, urzędowa definicja mówiąca wprost o podziale instrumentów dzieli je na:

- dłużne czyli kredyty, pożyczki i mikropożyczki (pochodzą one ze środków publicznych a nie kapitału prywatnego, korporacyjnego jak w przypadku banku komercyjnego);

- udziałowe czyli po prostu wejście kapitałowe w naszą firmę;

- pośrednie czyli gwarancje i poręczenia;

- specyficzne czyli np. dotacja na spłatę odsetek od naszego komercyjnego kredytu, dofinansowanie kosztów gwarancji czy poręczenia które wynoszą na przykład 2% wartości tego co nam gwarantują);

- dotacje czyli coś, co praktycznie kojarzą wszyscy i z tym utożsamiają przede wszystkim narzędzia i instrumenty wsparcia przedsiębiorców.

Nie ma idealnego modelu, który gwarantowałby nam największe korzyści i najmniejsze koszty zastosowania danego instrumentu wsparcia. Spróbujmy znaleźć ich podstawowe wady i zalety, a także zastanowić się, na którym etapie rozwoju naszego biznesu (i kroczących za nim potrzeb) próbować sięgnąć po jeden z nich.

 

Czytaj cały artykuł na Gazeta Koncept 

Całe wydanie Magazynu na issuu 

Fanpage Konceptu


Artykuł pochodzi z Magazynu Akademickiego „Koncept” i został opublikowany w ramach projektu ekonomicznego „Przedsiębiorczy Żak”.


 

Dodał: Magazyn Akademicki Koncept