Kategoria

Wyszukiwarka

Region

Zalety oraz wady hamowania silnikiem

2018-02-21 10:04:30
Każdy kierowca ma inny styl jazdy. Jednak dla ludzi oszczędnych, którzy cenią sobie ekologię bardzo dobrym pomysłem będzie wykorzystanie hamowania silnikiem. W tym artykule przedstawimy zalety jak i wady takiego rozwiązania.

Hamowanie silnikiem wydaje się być brdzo dobrym rozwiązaniem z którego powinni korzystać niemal wszyscy kierowcy. Gdy potrzebujemy nieco zwolnić nie musimy wciskać pedału hamulaca tylko zdjąć nogę z gazu. Nie będzie to nagłe hamowanie ale spokojnie wytracimy prędkość.

Na co zatem zwrócić uwagę korzystając z hamowania silnikiem. Trzeba pamiętać iż aby podczas redukcji biegu wchodzić na nieco wyższe obroty. Wszystko opiera się na zasadzie wykorzystania bezwładności silnika. Kiedy wciskamy pedał gazu dostarczamy paliwo do silnika a tam następuje produkcja energi która za pośrednictwem skrzyni biegów przekazywana jest na koła pojazdu. W przypadku hamowania silnikiem sytuacja ulega jednak odwróceniu. To koła wywołują pracę silnika i sprawiają, że nie gaśnie.

Hamowanie silnikiem nie jest jednak możliwe we wszystkich sytuacjach. Nie można zatem jechać z maksymalną prędkością na piątym biegu i potem nagle zrzucić na trójkę gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia silnika. Tego typu usterki silnika są bardzo kosztowne w naprawie i niemożliwe do wykonania bez odpowiedniego sprzętu – takiego jak dopasowane interfejsy diagnostyczne.

Zastanówmy się zatem czy powinno się hamować silnikiem? Jak najbardziej tak. Jest to w końcu jeden z najbardziej efektywnych sposobów na wytracenie prędkości. Dodatkowo hamowanie silnikiem znakomicie wpływa na ekonomię jazdy. Możliwe jest przejachanie bardzo dużych dystansów używając jedynie hamulca w awaryjnych sytuacjach lub do pełnego zatrzymania pojazdu. Plusem tego rodzaju jazdy jest oszczędzanie klocków i tarcz hamulcowych.

Dobre wykorzystanie hamowania silnikiem jest szczególnie przydatne na przykład w sytuacji jazdy w górach. Zasada jazdy w takich warunkach stwierdza iż do zjazdu z góry powinniśmy użyć tego samego biegu co do wjechania na nią. Zaczynamy zatem od niskich biegów rozpędzając auto i wrzucając apotem wyższy bieg.

A czy hamowanie silnikiem może mieć jakieś wady? Jeżeli będziemy wykonywać to nieumiejętnie to możemy liczyć się z szybszym zużyciem sprzęgła. Jest to jednak raczej coś czego przeciętny kierowca normalnie użytkujący samochód nie odczuje.

Kategorie: Motoryzacja
Regiony: mazowieckie
Dodał: interdiag